فراخوان پنجمین دوره مسابقۀ داستان‌نویسی افسانه‌ها

فراخوان پنجمین دوره مسابقۀ داستان‌نویسی افسانه‌ها

 

گروه فرهنگی-ادبی افسانه‌ها درنظر دارد تا به‌منظور ترویج ادبیات فانتزی، علمی‌خیالی، وحشت فارسی‌زبان و ایرانی، به‌سیاق سال‌های گذشته، پنجمین دوره مسابقه ملّی داستان‌نویسی افسانه‌ها را برگزار کند. در این راستا، فراخوان دوره پنجم مسابقه به شرح زیر اعلام می‌گردد:

 

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پرتال مسابقه به آدرس www.asfcontest.ir از بخش “ارسال اثر-پنجمین دوره” در مسابقه شرکت نمایند.

farakhan5_

 

دبیرخانه پنجمین دوره مسابقه ملّی داستان‌نویسی افسانه‌ها پذیرای آثار واجد شرایط زیر خواهد بود:
۱) محتوای آثار
آثار ارسالی می‌بایست حتماً متعلق به یک یا بیش از یکی از گونه‌های علمی‌خیالی و ترسناک و فانتزی باشد.
۱-الف) بنا به تعریفْ گونه علمی‌خیالی شامل آثاری است که به مفاهیم علمی یا فناوری‌های دورازدسترس بشر بپردازد.
۱-ب) بنا به تعریفْ گونه ترسناک شامل آثاری است که هدف آن‌ها ایجاد حس ترس، دهشت، دلهره و نظایر آن در مخاطب باشد یا توانایی پدیدآوری چنین احساساتی را داشته باشد.
۱-پ) بنا به تعریفْ گونه فانتزی شامل آثاری است که در بدنه آن‌ها از عناصر فراطبیعی، جادو و نظایر آن استفاده شده باشد.
۲) حجم آثار
آثار رسیده به دبیرخانه، در دو بخش کوتاه و بلند بررسی می‌شوند. به این منظور:
۲-الف) داستان‌هایی که حجم آن‌ها تا ۱۵ هزار واژه باشد، داستان کوتاه محسوب می‌شوند. برای داستان‌های کوتاه حدّاقل واژه درنظر نیست.
۲-ب) داستان‌هایی که حجم آن‌ها بیش از ۱۵ هزار واژه باشد، داستان بلند محسوب می‌شوند. برای داستان‌های بلند حدّاکثر واژه درنظر نیست.
۳) قالب آثار
دبیرخانه پنجمین دوره مسابقه ملّی داستان‌نویسی افسانه‌ها پذیرای آثار داستانی منثور به‌زبان فارسی و همچنین آثار ادبیات نمایشی، شامل فیلمنامه و نمایشنامه نیز خواهد بود. آثار نمایشی دریافتی نیز بر اساس تعداد واژه طبقه‌بندی و داوری خواهند شد.
۴) نکات مهم
۴-الف) آثاری که به موضوعات بومی و ملی و ایرانی بپردازند، یا از بن‌مایه‌های مرتبط با فرهنگ و تمدن بهره برده باشند، حائز اهمیّت ویژه تلقّی خواهند شد.
۴-ب) لطفاً آثار خود را در قالب DOC یا DOCX ارسال کنید. به آثار ارسال‌شده خارج از این دو قالب رسیدگی نخواهد شد.
۴-پ) شرکت‌کنندگان می‌توانند تعداد نامحدود اثر کوتاه و حداکثر ۵ اثر بلند ارسال کنند.
۴-ت) آثاری که پیش از این در نشریات کاغذی یا اینترنتی، جراید و روزنامه‌ها، یا در قالب کتاب منتشر شده باشند، بررسی نخواهند شد.
توجه داشته باشید که با ارسال اثر به دبیرخانه پنجمین دوره مسابقه ملّی داستان‌نویسی افسانه‌ها، گروه فرهنگی‌-ادبی افسانه‌ها حق این را خواهد داشت که اثر شما را  با حفظ نام و حقوق شما به‌عنوان خالق اثر، چاپ یا منتشر کند.

اطلاعیۀ دبیرخانۀ مسابقه پیرامون بخش‌های جانبی مسابقه از جمله بخش جنبی کودک و نوجوان، هفتۀ آتی منتشر خواهد شد.

دریافت فراخوان با سایز اصلی

دریافت فراخوان با سایز اصلی

درباره‌ی علیرضا عسگرپور

۴ نظر

  1. با کمال احترام باید بگم که اینبار رو بدجور خراب کردید
    الان هر نویسنده ای که قصد چاپ کتابش رو داشته باشه دیگه براتون داستان نمی فرسته
    از جمله خودم که دارم یکسال روی رمانم کار می کنم و خب مسلما هیچ علاقه ای ندارم امتیاز اثرم رو از دست بدم
    علاوه بر اون داستان کوتاه هم داشتم که شاید قصد چاپش رو نداشته باشم اما اصلا هم نمی‌خوام امتیازش رو به کس دیگه ای واگذار کنم. به نظر من که هنوز دیر نشده. اون بند آخر لعنتی رو بردارید تا آثار جدی تری وارد مسابقه بشن. با این شرطی که گذاشتید مسلمه که هیچ کس براتون برگ آسشو رو نمی کنه.
    با تشکر

    • درود

      هیچ اجباری برای شرکت در مسابقه افسانه‌ها ندارید!
      این بند آخر در هر چهار دورۀ پیشین جزو شرایط مسابقه بوده و مورد استقبال قرار گرفته، چون یکی از دو جایزۀ اصلی ما برای نامزدهای نهایی جایزه و برندگان چاپ اثرشون هست. شما هم می‌تونید اقدام کنید برای چاپ کتابتون و جذب ناشر سرمایه‌گذار؛ مسابقۀ افسانه‌ها پلیه برای کسانی که از نوشتن خودشون مطمئن هستن و از این طریق می‌تونن به طور قطع به امکان چاپ اثرشون دست پیدا کنن. افسانه‌ها امتیاز چاپ اثر کسی رو از آنِ خودش نکرده و با رعایت کاملِ حقوق نویسندگان و عقد قراردادهای معتبر نسبت به چاپ آثارشون اقدام کرده و می‌کنه.
      نگران آثار هم نباشید؛ همۀ کسانی که تا به حال در مسابقه شرکت کردن، بهترین اثر و جدی‌ترین آثارشون رو در مسابقه شرکت دادن چون اطلاعات کافی از شرایط نشر در کشور کسب کردن.

      موفق و مؤید باشید.

      • نقل قول مستقیم از فراخوان چهارمین دوره:
        ۱-۶: آثاری که در مطبوعات یا در نشرهای معتبر به چاپ رسیده باشند، امتیاز ویژه کسب می کنند.
        نقل قول مستقیم از فراخوان پنجمین دوره:
        ۴-ت) آثاری که پیش از این در نشریات کاغذی یا اینترنتی، جراید و روزنامه‌ها، یا در قالب کتاب منتشر شده باشند، بررسی نخواهند شد.
        این بند آخری بود که در هر چهار دوره پیشین جزو شرایط مسابقه بوده و مورد استقبال قرار گرفته؟ آیا دو بند بالا با هم هیچ فرقی ندارن یا خود شما در مطالعه ی اون دقت کافی رو به خرج ندادین؟
        بهتر نیست وقتی کسی پیدا میشه و انتقادی می کنه به جای تاختن به خودش حداقل ببینیم که چی میگه؟ با این لحن دوستانه علاوه بر اجبار، فرد علاقه خودش به شرکت رو هم از دست میده.

        نقل قول از فراخوان پجمین دوره:
        توجه داشته باشید که با ارسال اثر به دبیرخانه پنجمین دوره مسابقه ملّی داستان‌نویسی افسانه‌ها، گروه فرهنگی‌-ادبی افسانه‌ها حق این را خواهد داشت که اثر شما را در هر زمان و مکان که صلاح بداند، با حفظ نام شما به‌عنوان خالق اثر، چاپ یا منتشر کند.

        هر کسی با حداقل سواد ممکن با خواندن بند بالا این استنباط رو می کنه که امتیاز داستان به افسانه ها تعلق می گیره و تمام . باید در متن توضیح داده بشه که قرار دادی هم در کار هست تا کسانی که برای اولین بار این فراخوان رو می خونن دچار سو تفاهم نشن. چون حفظ نام هیچ ربطی به امتیاز اثر و درصد حق التالیف نداره.

        با تشکر فراوان

        • درود

          درمورد بررسی نکردن آثار چاپی هم، این سیاست مسابقه است و نظر کلیۀ داوران نهایی دوره چهارم بوده. برای بررسی آثار چاپی مسابقه و جشنواره به اندازۀ کافی در کشور هست.

          در مورد آخر حق با شماست، اصلاح خواهیم کرد.

          با احترام

جوابی بنویسید