بیانیه‌ی پایانی داوران نهایی

بیانیه‌ی پایانی داوران نهایی

با سلام؛

 

متن بیانیه‌ی پایانی داوران نهایی چهارمین دوره مسابقه‌ی داستان‌نویسی افسانه‌ها که توسط سرکار خانم دکتر خوشنویس قرائت شد، در زیر می‌آید.

 

به نام خداوند جان و خرد

هیئت داوران بنابر درخواست گروه فرهنگی – ادبی افسانه ها، که برگزار کنندگان این مسابقات داستان نویسی هستند، اواخر اردیبهشت ماه کار خود را شروع کرد. هر گروه داوری در مجموع ۱۱ الی ۱۵ رمان و  داستان کوتاه را که کمابیش ۱۰۰۰ صفحه می شد، مطالعه و در جلسات متعدد پس از مشورت و مرور تمام آثار، رمان ها و داستان های برتر را انتخاب و به برگزار کنندگان مسابقه اعلام نمودند. داستان ها و رمان هایی که در اختیار گروه های داوری قرار گرفتند قبلا در دو مرحله مقدماتی توسط داوران  گروه افسانه بررسی و گزینش شده بودند.

هیئت داوران شامل سه تیم داوری می شد و هر تیم مسئول یکی از ژانرهای فانتزی، وحشت و علمی-تخیلی بود. آقای محمد قصاع در هر سه تیم داوری حضور داشت. همچنین سرکار خانم محبوبه نجف خانی و آقای جمال الدین اکرمی در ژانر فانتزی ، سرکار خانم رویا خوشنویس و آقای نوید سید علی اکبر در ژانر وحشت و آقای شهرام اقبال زاده و سرکار خانم کاترینا ورزی در ژانر علمی تخیلی مسئولیت داوری را بر عهده داشتند. گروه داوری در پایان فرایند داوری مایلند نکاتی را خدمت برگزار کنندگان و نویسندگان محترمی که در مسابقه شرکت نموده اند، و مدعوین و حاضران محترم اعلام نمایند.

  • ابتدا مایلیم از برگزار کنندگان این مسابقه داستان نویسی که با تلاش و صرف وقت و هزینه، چنین مسابقه و رقابت سازنده ای را برگزار کرده اند، و همچنین به دلیل حسن ظنشان نسبت به داوران تشکر نماییم.
  • از تمام نویسندگان محترم در تمام گروه های سنی که قلم برگرفته و به خلاقیت و نوشتن پرداخته اند، تشکر نموده و به همه ی آنها تبریک می گوییم. ما معتقدیم همه ی نویسندگان شرکت کننده در مسابقه به هر حال برنده و شایسته تحسین هستند.
  • خلاقیت و نوآوری به ویژه در طرح داستان و استفاده از مضامین داستانی، شخصت ها و افسانه های کهن در اغلب داستان ها و رمان ها برای داوران جذاب و قابل توجه بود. بی تردید ادامه این گونه خلاقیت و تخیل باعث می گردد که طی سالیان آینده آثار خوب و زیبایی به ادبیات معاصر ایران عزیز اضافه شود.
  • متاسفانه ایده ها و خلاقیت های زیادی در این داستان ها به علت بی تجربگی نویسندگان به هدر رفته اند. این امر ناشی از ناآگاهی نویسندگان نسبت به اصول نویسندگی خلاق و ساختار داستانی است. به همه ی دوستان نویسنده توصیه می کنیم که در دوره های نویسندگی شرکت نمایند یا با مطالعه ی کتاب های تخصصی و ادبی مهارت های خود را هوشمندانه تقویت نمایند. عامل دیگری که می تواند در موفقیت آینده دوستان گرامی مفید باشد تجربه اندوزی است و تجربه فقط با نوشتن و پشتکار حاصل می شود.
  • گروه داوران پیش از شروع داوری شاخص های داوری را تدوین نمود. از این رو اختلاف معنا داری بین امتیازدهی و انتخاب رمان ها و داستان های برتر به وجود نیامد. در یک مورد که اختلاف امتیاز دو داستان بسیار اندک بود، داوران با استفاده از امتیازهای داده شده در مراحل پیشین توسط داوران مرحله های یک و دو، داستان برتر را انتخاب نمودند.

 

هیئت داوران در قضاوت خود به شاخص های بسیار زیاد و متنوعی توجه داشته اند که تعدادی از آنها عبارتند از:

الف- طرح داستان، یکپارچگی داستان، ایجاد تعلیق، خلق موقعیت های پیاپی، خلق جذابیت های داستانی، اجتناب از ایجاد ابهام و سوالات بی پاسخ

  • شخصیت پردازی، عمق شخصیت پردازی،شخصیت پردازی به طور غیر مستقیم

پ- دیالوگ ها، موثر بودن دیالوگ ها، تاثیر دیالوگ ها در معرفی شخصیت ها و پیشبرد داستان

  • پیام داستان، محتوای انسانی ، ارائه پیام به طور غیر مستقیم، ایجاد تاثیر مانا و تفکرانگیزی

 

  • خلاقیت و نوآوری، نواوری در ارائه مضامین داستانی جدید، قلم و ادبیات خلاقانه، ارائه فکر و اندیشه نو
  • ادبیات و زبان داستان، سطح ادبیات، به کارگیری کلمات مناسب، زبان به کار گرفته شده(رسمی – محاوره ای – شکسته)
  • به کارگیری اصول ویراستاری
  • به کارگیری صحیح کلمات، استفاده صحیح از علایم نگارشی، پارگراف بندی صحیح، فصل بندی صحیح
  • به کارگیری مضامین و مفاهیم داستانی فانتزی
  • خلق دنیای فانتزی و باورپذیربودن آن

 

 

  • گروه های داوری پس از آخرین نشست فهرست داستان های برتر را در اختیار برگزار کنندگان مسابقه قرار داد.

 

با سپاس و درود بر حضار محترم

هیئت داوران

درباره‌ی shadows

جوابی بنویسید