گزارش کامل مراسم اختتامیه نخستین دوره مسابقه داستان نویسی افسانه ها

به نام ایزد

درود.

 

روز ۱ مرداد، دومین سالروز تأسیس وبگاه افسانه ها، هم زمان شد با اختتامیه نخستین دوره مسابقه داستان نویسی وبگاه. طبق اطلاع رسانی قبلی، مراسم در این روز در سرای اهل قلم برگزار شد.

شروع مراسم ساعت ۱۶ اعلام شده بود اما ساعت ۱۷ آغاز شد. در بخش اولیه مراسم مجری  مراسم، پژمان اشو،، متنی کوتاه را برایمان خواند. شرح متن خوانده شده:

 

” باز هم ادبیات بهانه ای شد تا دوستان‌دارا خودش رو دور هم جمع کنه.

ادبیات، دانش احساسات انسانی، دانش صلح و دوستی که همواره در طول تاریخ هدفش نزدیک کردن ما انسان‌ها به یکدیگر و کمک به ما برای شناخت و بیان راحت تر احساسات درونی مون بوده..

ادبیاتی که به همه ی ما کمک کرد خودمون رو بهتر بشناسیم، زندگی رو راحت تر درک کنیم.

در دبستان بهمون یاد دادن کتاب یار مهربانه، اما فراموش نکنیم هزاران سال قبل اولین منشور حقوق بشر نوشته ای بوده که بر روی سنگ حک شده، فراموش نکنیم بزرگ ترین معجزه الهی، قرآن کریم، یک کتاب بود. کتابی که به بشر چگونه زیستن رو آموخت. کتابی که به انسان، انسان بودن رو یاد داد.

امروز اگر نویسنده ایم، ارزش قلمی رو که در دست داریم بدونیم، فارغ از هر سبک نوشتاری که داریم، پاک و خالصانه بنویسیم.

اگر ناشریم و یا به هر شکلی در چاپ و توزیع یک کتاب نقش داریم، پرورش نویسنده های خوب و با استعداد رو هم در هدف هامون قرار بدیم.

اگر خواننده ی کتابیم، بدونیم به خاطر تمام آموخته هامون از کتاب هایی که خوندیم به قلم و ادبیات مدیونیم.

سعی کنیم هر چه رو که یاد می گیریم به دیگران هم انتقال بدیم، نه صرفاً از طریق کلاس های آموزشی یا گردهمایی های ادبی، بلکه در سخن و رفتارمون هم یک آموزگار خوب باشیم.

کتاب رو در دست می گیریم، کلمه به کلمه جلو میریم، کلمه در حد کلمه باقی می مونه تا وقتی که اون ها رو وارد زندگی کنیم.

به نقل از ویکتور هوگو، از میان دو واژه انسان و انسانیت اولی در کوچه ها و دومی در کتاب ها سرگردانه بنابراین اگر می خونیم و می نویسیم، نخستین پیام هر کتاب رو فراموش نکنیم؛ درک انسانیت.

امروز این جا جمع شدیم تا اختتامیه نخستین دوره مسابقه داستان نویسی افسانه ها رو برگزار کنیم.

از برگزیدگان و داوران مسابقه تقدیر به عمل میاد.

و همچنین در زادروز وبگاه افسانه ها، از بهترین های وبگاه در سال گذشته قدردانی خواهیم کرد.”

پس از آن، نیما کهندانی، سردبیر افسانه‌ها از خلأ ادب گمانه زن در کشورمان صحبت کرد؛ از نبود کتب فارسی قوی در این حوزه. او از عدم حمایت از نویسندگان این حوزه گلایه کرد. در پایان نیز به تشریح مسابقه برگزار شده پرداخت.

در این بخش از برنامه به معرفی شش اثر از یازده اثر راه یافته به مرحله ی نهایی پرداخته شد؛ پاراگرافی برگزیده از هر اثر هم زمان با صدای گوینده ای که آن را قرائت می کرد، پخش شد.

پس از آن آیدا کشوری، مدیر ترجمه ی وبگاه افسانه ها از نکات ارزشمند و مثبت ترجمه های اینترنتی گفت؛ او به بیان ایرادات چنین ترجمه هایی نیز پرداخت. در پایان نیز وعده داد که وبگاه افسانه ها از این پس بیشتر بر روی ترجمه ی داستان های کوتاه ادب گمانه زن که برنامه ی چندانی برای چاپ شان وجود ندارد، کار خواهد شد.

در این بخش به معرفی سایر نامزدهای اثر کوتاه برگزیده و نیز معرفی نامزدهای اثر بلند برگزیده پرداخته شد. بعد از این معرفی، مجری برنامه نامزدهای بهترین های وبگاه در سال ۱۳۹۱ را اعلام کرد. در این قسمت، اعضای تحریریه حاضر در مراسم؛ آیدا کشوری، سعید پناهی و نیما کهندانی جهت اهدای لوح و جایزه ی برگزیدگان جلو آمدند. لیست بهترین های افسانه ها در سال ۱۳۹۱ به شرح زیر اعلام شد:

شوالیه افسانه‌ها: مهدخت حجازی با شناسه سید فلچر

مدیر سال: محمد باروزه با شناسه وینسنت

ناظر سال: منا تابش با شناسه آسورا آندراس

اثر کوتاه سال: منا تابش با شناسه آسورا آندراس

اثر بلند سال: شاهین قانعی با شناسه ورجیل

شاعر سال: امیرحسین محمودی با شناسه ریولیشن

مترجم پرکار سال: مهدیه مدنی، سارا رجایی فر

گرافیست سال: محمدصادق تاجیک با شناسه کول مایکلسون

بهترین عضو ایفای نقش سال: سولماز قنبری با شناسه نوتریکا اوزیرن

پس از آن وبلاگ برتر ادبیات گمانه زن معرفی شد. آقای محمد مافی ها، صاحب امتیاز وبلاگ “ نغمه ای از آتش و یخ” لوح و جایزه ی بهترین وبلاگ سل ۱۳۹۱ را برنده شد. کلیپی نیز از این وبلاگ تهیه شده بود، که در مراسم پخش شد.

مبارزات قبایل افسانه ها در سال ۱۳۹۱، مسابقه ای در بخش ایفای نقش وبگاه افسانه ها بود، که از برنده ی آن خانم سولماز قنبری جهت دریافت جایزه، دعوت شد.

بعد از تقدیر از ترین ها، از قالب جدید وبگاه افسانه ها در طی مراسم رونمایی شد.

بعد از معرفی نامزدهای نهایی فن فیکشن، در نهایت از داوران مسابقه داستان نویسی دعوت شد تا جهت ارائه ی سخنی کوتاه در خدمتشان باشیم. آقای گلشیری در مراسم حضور نداشتند اما آقایان رضایی و خیرآبادی و نیز خانم گلبازخانی پور پیرامون آثار رسیده به مسابقه و نقاط قوت و ضعفشان صحبت کردند. متن صحبت هایشان در آینده به صورت دقیق منتشر خواهد شد. آقای میلاد فشتمی در مراسم حضور داشتند اما جهت سخنرانی در خدمتشان نبودیم.

پس از سخنرانی داوران، از آن ها دعوت شد تا بابت زحماتشان تقدیر صورت گیرد. پس از تقدیر از این بزرگواران، هر یک از داوران معرفی و سوابق شان در دنیای ادبیات به حضار محترم نمایش داده شد.

در این قسمت از برنامه برندگان نهایی مسابقه داستان نویسی وبگاه اعلام شدند. آقای متین ایزدی با داستان ” کشیدن پای جن ها به کار کاتب کتب کودک در کیش” توانست جایزه اثر کوتاه برتر را از آن خود کند. همچنین داستان “ قداره علی” از ایشان، به رتبه ی دوم دست یافت. داستان های ” یک فنجان خون داغ” اثر سالار پویان و ” خاطرات ومپ السلطنه” اثر مجیب کامیاب مشترکاً در رده ی سوم قرار گرفتند.

در بخش اثر بلند خانم فاطمه غیورکاظمی با اثر “ X و Y؛ بازماندگان سیاره مایروکس ” به جایزه دست یافت. متأسفانه ایشان در مراسم حضور نداشتند.

در بخش فن فیکشن سرکار خانم سمیه نجاتی سرشت با اثر ” بی نام و نشان” به جایزه دست یافت.

در نهایت پس از پخش کلیپی مرتبط با مشاهیر ایران که با سرود ای ایران همراه بود، مراسم پایان یافت.

درباره‌ی shadows

جوابی بنویسید